De indianen van Patagonië - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu De indianen van Patagonië - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu

De indianen van Patagonië

Door: Clem

Blijf op de hoogte en volg Gerti

30 Oktober 2014 | Chili, Torres del Paine

Ook Patagonië werd voor de komst van de 'witte man' bewoond door indiaanse volkeren. Het waren vaak nomaden, soms bedreven ze wat landbouw en leefden verder van wat de natuur hen gaf. Dit gebied was echter beperkt van omvang voor zo'n stam. Vele gebruiken en waarden waren met hun omgeving verbonden. Hun leefgebied was een met hun eigen bestaan met een sterk familieverband.
In het noorden in de omgeving van Bariloche waren het de Tehuelche indianen die zich langzaam naar het zuiden verplaatsten. Uit hun taal stamt het woord paine wat blauw betekent. Zo gaven zij mede de naam aan het gebied in Chili, Torres del Paine. Zelfs op Vuurland leefden tot in de 20ste eeuw indianengroepen zoals de Yamana.
Al deze indianenvolkeren werden tussen 1860 tot rond 1920 verjaagd uit hun eigen gebieden door de Chilenen en Argentijnen. De biefstuk in de vorm van koeien had en heeft ruimte nodig.
In Een boek op ons logeer adres het Ecocamp met foto's uit 1880-1920 staren de laatste indigenos uit Tierra del Fuego je met lege ogen aan. In groepjes bij elkaar gefotografeerd, naakt en met pijl en boog. De karikatuur van de onderontwikkelde mens. Toegegeven, ik weet niet hoe hun leven echt was. Mogelijk een zwaar en hard leven. Maar naakt rondlopen lijkt me in dit klimaat niet logisch. Nu in oktober zit ik bij de kachel en is het rond het vriespunt buiten. Maar goed, wij westerlingen waren superieur aan al die volkeren die wij het Christendom brachten. En dat moest goed uitzien.
Er leven nog 200.000 mensen in Chili die tehuelche spreken. De overheid probeert deze door een stimulerend beleid in stand te houden. Maar of dit lukt betwijfel ik. Als de taal weg is, dan is ook in Patagonië de laatste indiaan overleden.