Onze man in Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu Onze man in Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu

Onze man in Buenos Aires

Door: Gerti

Blijf op de hoogte en volg Gerti

07 November 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Met Jorge, de man die ons aan het begin van de reis na middernacht op het vliegveld ophaalde, en die ons zo fantastisch had geholpen ons geld voordelig om te wisselen, gaan we een rondtoer maken door Buenos Aires. Op de afgesproken dag regent het pijpenstelen, maar onverstoorbaar rijdt hij ons door de drukke grote stad om ons de diverse wijken, aansprekende gebouwen etc. te tonen. Hij spreekt goed Engels, dus het is leuk dat we hem van alles kunnen vragen. Iedere Argentijn die we tot nu toe hebben gesproken, kan niet om de crisis heen waar het land maar niet uitkomt en de haat tegen de regering, die door iedereen als corrupt wordt beschreven, is groot. Natuurlijk spreken we ook over Nederland, en hij vertelt dat hij er in de 70er jaren is geweest en dat het toen moeilijk was om aan brandstof te komen. Oh, zeiden wij, dat was ten tijde van de oliecrisis. Met een geringschattende blik kijkt hij ons vanonder zijn dikke zwarte wenkbrauwen aan: YOU had an oilcrisis??! You know NOTHING about crisis! WE are the specialist in crisis!!!!! En ik geloof hem. Als we om ons heen kijken ademt alles de sfeer uit van achterstallig onderhoud. De stoepen en straten zijn echt een verschrikking. Over de stoepen lopen is iedere keer een waagstuk. En het verlies aan banen door de enorme geldontwaarding is groot. Ook wordt er niet toekomstgericht geïnvesteerd. We zien wel dat veel mensen elkaar helpen om wat geld te verdienen en dat ze positief blijven om wat van hun leven te maken. Er zijn veel private scholen, omdat de publieke scholen van slechte kwaliteit zijn. Ook zijn er veel privé projecten gericht op bescherming en behoud van de unieke natuur die Argentinië op sommige plaatsen bezit. Dit maakt dat deze gebieden duur zijn om er te komen en voor de gewone Argentijn onbetaalbaar zijn.
In Buenos Aires bezoeken we de Opera Colon, een operagebouw van wereldklasse. Werkelijk prachtig! We wandelen op een droog moment door de beroemde wijk La Boca, die door alle reisgidsen wordt aanbevolen, maar we zien een soort krottenwijk, altijd arm geweest, vaak door overstromingen geteisterd en gevaarlijk om je als toerist in te begeven. Leuk voor een paar kleurrijke foto's, maar daarna gauw weer wegwezen. We bezoeken een populair café uit de 19e eeuw, dat weinig veranderingen heeft ondergaan, we boeken er gelijk een tangoshow voor die avond en we zien veel van de stad, die bij mij niet hoog in m'n favorietenlijstje komt te staan.
Ondanks het slechte weer vinden we het een heel geslaagde dag, dankzij Jorge, onze man in Buenos Aires.
Als we 's avonds in ons hotel liggen uit te rusten, krijgen we nog een telefoontje van hem, waar we de muziekwinkels kunnen vinden, waar we zo graag naar toe willen. Dus dat wordt ons doel voor de volgende dag!

• 07 November 2014 - 20:27

Mariet En Harrie:

Muziekwinkel ...
    Kijk naar onze tip van gisteren: ga naar El Ateneo aan de Avenida Santa Fé...

• 09 November 2014 - 10:25

Nicole:

Hoi Gerti en Clem! Leuk om jullie verhalen te lezen! Jullie beleven mooie dingen! En wat een prachtige foto's hebben jullie al! Geniet nog verder op jullie reis! Liefs Nicole (p.s. Bedankt voor jullie bloemetje!)