Naar de Salinas Grandes - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu Naar de Salinas Grandes - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu

Naar de Salinas Grandes

Door: Clem

Blijf op de hoogte en volg Gerti

16 November 2014 | Argentinië, Salta

Na ons avondje Salta waarbij we in de latere uurtjes in een pena bar, de Casena de Molinos, met live folklore muziek, ons goed geamuseerd hebben, staat Sergio om 9.30 weer voor ons hotel. Deze dag voert ons naar het noorden. Eerst langs Jujuy, de provinciehoofdstad, en als einddoel Purmamarca waar we zullen overnachten.
Het eerste gedeelte van de rit is over een autovia. Verbaasd bekijk ik de kilometers snelweg die wij afleggen. Hier een echte snelweg? We praten mer Sergio over alles. De politiek, de indianen en hoe dit in Argentinië gegaan is, de onafhankelijkheidsstrijd met Spanje, die in dit gebied is uitgevochten enz. Sergio is uitstekend op de hoogte van de geschiedenis van dit gebied.
Na Jujuy wordt het uitzicht interessanter. We beginnen te klimmen en rijden een hoger gelegen vallei in. We rijden tot Huahuaca. Hier eten we. Ik neem een stoofpotje van geit. Heerlijk. Gerti houdt het bij tortilla. Na de luch lopen we het plaatsje in. Het heeft een zeer groot monument wat herinnert aan de indianen tijdens de onafhankelijkheidsstrijd.
We rijden verder naar een kerkje en Sergio begint uit te leggen dat hier schilderijen hangen van engelen met wapens. Origineel hier gemaakt door native schilders uit Cusco. Het verhaal van ons mannetje in het museum. We lopen het kleine kerkje binnen en ja, daar hangen 9 schilderijen van Europese mannelijke engelen met ieder een ander wapen in de handen. Sergio vertelt hierbij dat dit gedaan was om de soldaten van Spanje te presenteren als engelen aan de indigo's. Een pr-stunt dus.
In de vallei ligt volgens Sergio hun kleine Machu Pichu. In Tilcara is sinds begin vorige eeuw een dorp ondekt van groepen indianen uit de pre-Inca tijd. Sergio leidt ons rond. Zeer waarschijnlijk liggen er in deze omgeving nog resten van veel kleine nederzettingen. Deze ruïne heeft rond de 5000 bewoners gekend. Veel is echter verloren gegaan door onkunde en te weinig geld om de opgravingen hier goed te doen. Toen in de 20er jaren vondsten uit die tijd veel geld waard werden, werd er geplunderd en is veel verdwenen. De inwoners van het stadje Tilcara bezitten zeker voorwerpen. Maar geven niks aan omdat deze ook vaak bij werkzaamheden aan de huizen gevonden worden en zij geen zin hebben archeologen over Devolder te krijgen. Als je ziet hoeveel er nog gedaan kan worden en de potentie hiervan is het jammer dat er in Argentinië te weinig cash voorhanden is.
Na ons bezoek aan Tilcara worden we naar ons hostel in Purmamarca gebracht met het verhaal dat koningin Beatrix hier een bezoek samen met Maxima aan dit gebied gebracht heeft en 200 meter van ons hostel geslapen heeft.
Mooi toch! We spreken af met Sergio om morgen 9.00 naar de Salinas Grandes te vertrekken.
Onder strak blauwe lucht stappen we in de auto. Daar heeft Sergio een verrassing. Hij rijdt een 100 meter en stopt voor een wandelpad. Er is een circuit rond de Cerre de Siete Colores en hij stelt voor dat wij een wandeling van een uurtje maken. Het is een prachtige wandeling. Lopen naar boven met steeds een wisselend uitzicht op de dalen en steeds veranderende kleurenpaletten in de bergen rondom ons. Prachtig.
Als we na deze wandeling weer in de auto zitten begint de weg omhoog te lopen. We moeten over de pas van 4170 meter! Dus nu de coca bladeren te voorschijn gehaald die we gisteren van Sergio gekregen hadden.
Al vlug weet je niet meer waar je kijken moet. We rijden door een kloof die je aan de Grand Canon doet denken. Daar is het slinger voor slinger de weg naar boven en weer 700 meter naar beneden om bij de Salinas te komen. Zo'n zoutmeer blijft een beleving.
We rijden terug naar Purmamarca over de zelfde weg. Weer kijken we onze ogen uit aan de dieptes voor ons.
Het wordt tijd om weer naar Salta terug te rijden om ons vliegtuig naar Buenos Aires te nemen. Sergio pakt na een tijd rijden een andere weg n.l. de oude weg van Jujuy naar Salta. Dit is voor een gedeelte een oude Incatrail. We rijden opeens een soort jungle in. Na de de afgelopen 5 dagen alleen in de woestijn gezeten te hebben een volstrekt onverwachte omgeving. We maken een klein wandelingetje in een heel stil bos.
Om rustig te worden!
Sergio zet ons om 19.00 op het vliegveld af. We bedanken voor deze prachtige 5 dagen. Een goede gids! Hij wordt er een beetje verlegen van.

• 16 November 2014 - 13:53

Annemarie:

Geweldige verhalen allemaal, jammer dat de reis bijna ten einde is, in ieder geval heb ik genoten van de reisverslagen. Groetjes en nog heel even genieten.

• 16 November 2014 - 19:32

Lilian:

Haha...is die foto op de zout vlakte jullie idee? Je kijkt zo vrolijk mam...:)

• 18 November 2014 - 20:55

Gaby:

que rico! die foto's en verhalen!