Perito Moreno: adembenemend mooi! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu Perito Moreno: adembenemend mooi! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu

Perito Moreno: adembenemend mooi!

Door: Gerti

Blijf op de hoogte en volg Gerti

27 Oktober 2014 | Argentinië, El Calafate

Vandaag een gletsjertocht gemaakt op de Perito Moreno. Deze gletsjer maakt deel uit van de derde grootste ijsvlakte ter wereld (1: Antartica, 2: Groenland). Al van verre is de gletsjer die weer aan zo'n turquoise meer ligt te zien. Hij lijkt dan nog klein, maar ziet er al imposant uit. Totdat je met de boot steeds dichterbij komt en tegen de 40m hoge ijsmassa aankijkt Elk half uur breekt er wel een stuk af dat met knallen en donderend geraas in het water valt. Je voelt je heel klein dan. met een kleine groep trokken we de gletsjer op. Eerst uitleg over de looptechniek met de "crambels" onder onze schoenen. Naar boven: als een pinguïn, naar beneden: als een soldaat. Even oefenen en dan ging het best makkelijk. Het was wel een bijzondere ervaring. Ik dacht dat het veel enger zou zijn, maar de onderlaag is zo keihard dat je niet zo snel in een spleet dreigt weg te zakken. Het gekke is dat het helemaal niet zo koud is daar. De gletsjer ligt op de zelfde breedtegraad als Manchester. Maar daar komt geen pakket iijs voor van wel 110m dikte. Dat dat hier wel het geval is, komt door de Pacific, de enorme winden die van de zuidpool komen en die veel regen geven tegen de hoge Andes, wat daar in de vorm van sneeuw naar beneden komt. het is een pracht gezicht. De spleten in het ijs kleuren blauw door de breking van het licht. Een unieke ervaring!

• 27 Oktober 2014 - 07:23

Lilian:

Jaloers jaloers

• 27 Oktober 2014 - 07:36

Annemarie:

En dan hebben wij het er over dat het mooi is als hier sneeuw ligt?? Pfffff Dat valt dan in het niet.

• 27 Oktober 2014 - 08:34

Ivo:

Wowwiewow! Dat ziet er echt amazing uit!

• 27 Oktober 2014 - 13:20

Eric:

Hallo Gerty & Clem, jullie reiservaringen van afgelopen week gelezen, wat een belevenis! Van ergernis op het vliegveld tot de geweldige natuur! Ongelooflijk! Blijf ervan genieten!!

• 28 Oktober 2014 - 00:19

Hildegard:

Prachtige foto's bij jullie berichten!
    Groetjes Hildegard

• 28 Oktober 2014 - 11:36

Jolanda:

haast onvoorstelbaar mooi allemaal. bofkonten!!!

• 29 Oktober 2014 - 08:52

Gaby:

Na een weekje zelf weg te zijn geweest (gewoon, Frankrijk, gelukkig ook leuk ;-)) smul ik van jullie verhalen en foto's. Prachtig hoor! Zie er naar uit de foto's met jullie verhalen live te horen en zien, maar ga vooral nog even door met reizen, genieten en schrijven!

Groetjes, Gaby