Het museumbezoek in Salta - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu Het museumbezoek in Salta - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Gerti Dijssel - WaarBenJij.nu

Het museumbezoek in Salta

Door: Gerti

Blijf op de hoogte en volg Gerti

16 November 2014 | Argentinië, Salta

Om kwart voor 7 bellen we aan bij de deur van het museum voor de etnische Zuidamerikaanse kunst "Pajcha". Het duurt even maar dan vliegt opeens de deur open en achter 2 dikke brillenglazen verschijnt het gezicht van een hyperactief mannetje die meteen mijn hand grijpt en mij in een beweging naar binnen trekt.
Hellowelcome,I'mBlwlwlwb,whereyoufrom?
From Holland, zeg ik een beetje overrompeld.
And what's your name? Kathy? And Clem? Very welcome, we love people from Holland! Especially from Holland!
Your are lucky, we have à very beautiful museum. If you start here I"ll be with you in a minute.
En weg is hij, ons achterlatend in een nogal donkere ruimte die vol staat met heel mooie kunst. Met onze neuzen tegen de vitrines doen we ons best de schaars verlichte voorwerpen te bekijken als hij ineens weer binnen stormt: my friends! I forgot this! En hij duwt ons een minuscuul zaklampje in de hand. This comes from China (vette knipoog: of wij wel snappen dat dat geen kunst is)! Clem probeert ook een grap: Ach ja, misschien kwamen de Indianen ook wel uit China, maar hij staat overduidelijk niet op luisteren ingesteld. Of we als we klaar zijn hem maar willen volgen naar boven, want daar heeft hij a big, nee a very big surprise voor ons! En weg is hij weer.
Als we zo ver zijn, is hij er plotseling weer en galant laat hij ons voorgaan op de trap om ons dan vervolgens voorbij te sprinten om toch als eerste boven te zijn. Hij knipt een paar lampjes aan, herinnert ons nogmaals aan de grote verrassing en floep! Gone! Langzaam werken wij ons rond, het is heel mooi en net als wij in de buurt van de grote verrassing komen, staat hij opeens weer naast ons. Hij lijkt wel zo'n duveltje uit een doosje. Wij worden er lacherig van.
Well, my friends, en daar komt dan de grote verrassing, en hij kijkt er heel samenzweerderig bij: hebben wij op oude schilderijen van grote meesters wel eens ooit engelen met wapens afgebeeld gezien???
Nou nee, antwoorden wij braaf.
Well, dan is daar nu de grote verrassing: toen de Indianen gekerstend waren en de god van de christenen aan hun goden hadden toegevoegd, begonnen de indiaanse schilders hun versie van de engelen weer te geven en zie daar: Viola! De engelen zagen er uit als Spaanse veroveraars, met een indiaans uiterlijk en met een geweer in hun hand!
My friends! Have you ever seen something like this??
Nee, dat hadden wij niet.
Well, tell All your friends in Holland About this, want het was very special!!
Hij had gelijk, zoals wij later vernomen hebben, maar op dat moment stonden wij nog steeds ons lachen in te houden. Ergens ging een bel en het duveltje verdween weer in het doosje om er na 5 minuten weer uit te springen.
My friends! Of we maar even beneden nog wilden kijken naar een ruimte die de uitgang bleek te zijn. Kassa, Thank you very much for your gift and don't forgot to tell All your friends in Holland about our museum. Vette knipoog. Grote grijns. En we staan weer buiten. 100m verder ontdek ik dat ik het zaklampje nog steeds vasthoud. We gaan weer even terug. Aanbellen. Sneller dan de eerste keer vliegt de deur weer open en grijpt hij het uitgestoken zaklampje. Muchas gracias! Muy importante! And Please my friends, don't forget to write your comments about our little museum in Tripadvisor!
Met de deur weer dicht kunnen we eindelijk in schaterlachen uitbarsten. Leuk museum!

• 16 November 2014 - 19:26

Lilian:

Wat een figuur, heerlijk!!